BestwinaBielsko-BiałaBuczkowiceCzechowice-DziedziceJasienicaJaworzeKozyPorąbkaSzczyrkWilamowiceWilkowice
Strona główna

informacje

Tunel to żaden cud

Około miliarda złotych może kosztować budowa drogi wraz z tunelem pod górą Skrzyczne, która połączyłaby węzeł Łodygowice na drodze ekspresowej S1 ze Szczyrkiem. Odważna koncepcja mogłaby zostać wcielona w życie w ciągu najbliższej dekady. Twórcy idei budowy tunelu uważają, że pomysł wcale nie należy do abstrakcyjnych, a samo przedsięwzięcie od strony technicznej nie jest skomplikowane. Kłopoty mogą pojawić się natomiast na etapie pozyskiwania środków finansowych na ten cel i przekonywania co do słuszności inwestycji lokalnej społeczności oraz ekologów.

Wczoraj odbyła się konferencja prasowa związana z założeniem stowarzyszenia „Tunelem do Szczyrku”. Już w kwietniu informowaliśmy o powstaniu takiej organizacji, której zadaniem jest popularyzacja idei budowy tunelu pod Skrzycznem (czytaj artykuł "Marzenia nie są zakazane" - kliknij). Wówczas przedstawiliśmy podstawowe założenia koncepcji. Przypomnijmy, iż pomysł połączenia drogi ekspresowej S1 ze Szczyrkiem zakłada budowę blisko pięciokilometrowego odcinka drogi od zjazdu z „ekspresówki” na węźle Łodygowice, która byłaby wytyczona pomiędzy Godziszką a Słotwiną. Potem przebiegałaby ona tunelem przez masyw Skrzycznego. Tunel liczyłby około sześciu kilometrów i kończyłby się w pobliżu parkingu Kowalskiego w Szczyrku.

Jak przekonywał w czasie konferencji prezes stowarzyszenia prof. Wojciech Pluskiewicz, budowa tunelu wcale nie jest jakimś abstrakcyjnym przedsięwzięciem inżynierskim. Jak stwierdził, w dynamicznie rozwijającym się kraju, gdzie mieszka nawet 3 mln narciarzy, taka inwestycja nie powinna być rozpatrywana w kategoriach sciene-fiction. - To inwestycja, która będzie służyła znacznie szerszemu gronu osób niż mieszkańcy Szczyrku czy powiatu bielskiego. To byłaby szansa dla całego regionu, bo taka inwestycja przyciągnie kolejne inwestycje. Jeżeli uda nam się przełamać barierę niewiary w takie przedsięwzięcie, to uda się tego dokonać – przekonywał prezes stowarzyszenia. Inny z członków organizacji inż. Włodzimierz Grodecki, który niegdyś zawodowo zajmował się budową tuneli, wypowiadał się w podobnym tonie. On także zaznaczał, że sama budowa tunelu nie jest zbyt skomplikowana, niemniej pochłania znaczne środki finansowe. - Budowałem tunele poza Polską. U nas nie było takiej potrzeby, a poza tym spoglądano na to jakby to były trudne inwestycje. Z technicznego punktu widzenia jednak jest to proste zadanie, tyle że odpowiednio kosztuje – stwierdził Grodecki.

Budowa tunelu ma dla Szczyrku kluczowe znaczenie jeśli chodzi o rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Miasteczko u stóp Skrzycznego położone jest w wąskiej kotlinie, przez którą przebiega tylko jedna droga o dużej przepustowości. Nowe inwestycje narciarskie sprawiły, że minionej zimy pojawiły tam się tysiące miłośników białego szaleństwa. To z kolei spowodowało paraliż głównej arterii miasta. - Zimą zrobiliśmy badania i do Szczyrku w ciągu 12 godzin wjechało 8 tys. samochodów od strony Buczkowic, a od strony Wisły 5 tys. – zakomunikował w czasie konferencji burmistrz Szczyrku, Antoni Byrdy. -  Na wysokości Urzędu Miejskiego w tym czasie przewinęło się ponad 13,5 tys. samochodów. Patrząc na inwestycje jakie są realizowane w naszym mieście, to możemy spodziewać się zdecydowanie większego ruchu. Problem robi się dosyć poważny. Patrząc na to wszystko 6-7 kilometrowy tunel mógłby spowodować, że te samochody nie przemieszczałyby się przez Szczyrk. To nie jest tak, że problem komunikacyjny dotyczy tylko nas. Nie inaczej jest w Wiśle, bo gdyby było inaczej, turyści opuszczający tę miejscowość nie wracaliby przez Szczyrk. Teraz nadchodzi  czas wyliczeń i zainteresowania tym pomysłem odpowiednich instytucji. To musi trafić na szczebel centralny. Jeśli nie będzie środków krajowych na ten cel ze wsparciem zewnętrznym,  to ten pomysł nie ma żadnych szans –nie owijał w bawełnę Byrdy.

Od samej koncepcji do realizacji tej inwestycji droga jest jeszcze daleka i kręta. Przede wszystkim idea musi zostać zaakceptowana przez mieszkańców gmin przez które ma prowadzić droga do tunelu. Jak uważa Byrdy, lokalna społeczność musi uzmysłowić sobie korzyści jakie może przynieść powstanie nowej drogi. Podobnie rzecz się ma jeśli chodzi o lokalne samorządy, których przychylność również będzie ważnym elementem tej układanki. Wszystko może pozostać na etapie koncepcyjnym jeśli nie znajdą się środki na realizację przedsięwzięcia. Jak szacował inż. Grodecki, na wcielenie w życie koncepcji stowarzyszenia trzeba znaleźć ok. miliard złotych. Najtrudniejszą barierą do pokonania może okazać się jednak przekonanie do takiej inwestycji ekologów, na co w czasie konferencji zwracał uwagę burmistrz miasta. Byrdy przypomniał nieco wcześniej, że do połączenia wyciągami jego miejscowości z Brenną nie doszło ze względu na „nasycenie” inwestycyjne i ograniczone możliwości miasta w zakresie przepustowości infrastruktury drogowej czy turystycznej. Burmistrz pominął jednak istotny wpływ organizacji ekologicznych, które negatywnie zaopiniowały inwestycję, argumentując iż w miejscu jej realizacji przebiega korytarz ekologiczny (pisaliśmy o tym w artykule "Ekolodzy nie chcą wyciągów na Kotarz” - kliknij). W przypadku budowy tunelu, opinia „zielonych” również może okazać się kluczowa.  



dodano: 2017-06-14 | autor: Region
 
 
Kazik
Pomysłodawca tuneli brać łopatę do ręki i kopać .
2017-07-05
 
Władysław II
jako sympatyk i wieloletni członek PiS powiem szczerze - ten rząd robi wszystko żeby przegrać nastepne wybory, najnowszy pomysł to płacenie za leczenie w państwowym szpitalu! skoro mam płacić z własnej kieszeni, to oddajcie wszystkie składki zdrowotne jakie zapłaciłem przez 20 lat, złodzieje
2017-06-18
 
Mutter
PO to dno
2017-06-16
 
Władysław
jako sympatyk PO i wieloletni członek PO powiem szczerze... nie rozumiem już tych wszystkich bezsensownych ataków na obecny rząd.
2017-06-15
 
Adam
Powiedzcie mi o co znów chodzi z tą wypowiedzią Szydło? czytałem tą wypowiedź i nie ma słowa o emigrantach? może w Niemieckich mediach było? a chciałem ją pochwalić że w końcu coś mądrego powiedziała to nasz przywódca ją karci, co za dola nasza :)
2017-06-15
1

   
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. OK
Strona wygenerowana w 0.155 sek.