BestwinaBielsko-BiałaBuczkowiceCzechowice-DziedziceJasienicaJaworzeKozyPorąbkaSzczyrkWilamowiceWilkowice
Strona główna

informacje

Ekologia ponad ekonomię

Od 1 lipca br. w gminie Buczkowice o dwa złote wzrośnie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niektórzy tę podwyżkę uzasadniają rozstrzygnięciami w przetargu na odbiór odpadów komunalnych, w którym zwyciężyła firma proponująca o 135 tys. zł wyższą stawkę niż konkurencja. O wyborze droższej oferty zadecydowały względy… ekologiczne.

Niedawno do naszej redakcji zgłosił się Czytelnik, który ma zastrzeżenia co do przebiegu procedury przetargowej na usługę związaną z odbiorem odpadów komunalnych i prowadzeniem PSZOK-a w gminie Buczkowice. - Od niedawna w Buczkowicach śmieci są droższe o 25 proc. Do tej pory było 8 zł od głowy. Niedużo, ale też niedużo w zamian - wywóz zmieszanych tylko raz w miesiącu (nawet latem!), z trawą trzeba sobie radzić samemu, pojemniki trzeba kupić samemu. Od lipca stawka wzrośnie do 10 zł czyli o 1/4 więcej. Przetarg na wywóz śmieci wygrała firma z wyższą ceną... bo ma kilka samochodów z normą spalin euro 4. Gdyby ich nie miała, to bardzo by nas truła, przejeżdżając poszczególne ulice raz na miesiąc. Ciekawe kto wymyślił takie warunki przetargowe? Czy to aby do końca uczciwa konkurencja? – zastanawia się Czytelnik.

W związku z powyższym postanowiliśmy przyjrzeć się przetargowi na „Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Buczkowice oraz zorganizowanie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych”. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło 12 maja br. Złożono dwie oferty, wśród których lepsza okazała się propozycja firmy Sanit-Trans z Międzyrzecza Górnego. Przedsiębiorstwo to będzie wykonywało usługi związane z gospodarką odpadami komunalnymi przez najbliższe dwa lata za kwotę 1,391 mln zł, choć pierwotnie gmina zamierzała na ten cel przeznaczyć tylko 1,142 mln zł. Drugi podmiotów, New Energy Cieszyn z Dębowca, za wykonanie tej samej usługi zaproponował niższą stawkę – 1,256 mln zł. Jak łatwo wyliczyć różnica wynosi 135 tys. zł. Co zatem zadecydowało o wyborze droższej oferty? Jak czytamy w zawiadomieniu o rozstrzygnięciu przetargu miały zadecydować trzy kryteria: cena brutto, aspekt środowiskowy i termin płatności. W przypadku pierwszego kryterium oczywiście wyżej punktowana była oferta firmy z Dębowca, która okazała się lepsza o 5,85 pkt. Obie oferty otrzymały taką samą ilość „oczek” za trzecie kryterium, czyli termin płatności. Kluczowy okazał się aspekt środowiskowy, w którym Sanit-Trans zgarnął 21 punktów, a New Energy Cieszyn tylko 12. Punktacja w tym zakresie uzależniona była od ilości pojazdów we flocie, które spełniają normę emisji spalin „Euro IV” lub wyższą. Okazało się, że przedsiębiorstwo z Międzyrzecza Górnego może wylegitymować się aż siedmioma pojazdami tego typu, podczas gdy ich rywal zaledwie czterema. Był to decydujący aspekt, w wyniku którego Sanit-Trans rozstrzygnął przetarg na swoją korzyść różnicą 3,15 punktu. Dodajmy, że jeden pojazd spełniający normę „Euro IV” to 3 „oczka” w przetargowej punktacji.

O komentarz do treści zgłoszenia naszego Czytelnika poprosiliśmy urzędników z Buczkowic. Jak wyjaśnia wójt gminy, Józef Caputa, wysokość opłaty 8 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość ustalona była na bazie ilości odebranych i przekazanych do zagospodarowania odpadów komunalnych w 2012 roku. Od tamtej pory ilość odbieranych i zagospodarowanych odpadów systematycznie rosła i w 2016 roku wzrost osiągnął poziom 65 % w stosunku do 2012 roku ( z 1700 Mg w 2012r. do 2809 w 2016r. ). Jak tłumaczy wójt, wzrost ten ma wpływ na koszty zagospodarowania, prowadzenia PSZOK jak i odbioru odpadów. - Mając na względzie, że koszty systemu gospodarowania odpadami pokrywane są przez gminę z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości, gmina zmuszona jest od 1.07.2017 roku podnieść stawkę opłaty z 8 zł na 10 zł miesięcznie od osoby przy zachowaniu dotychczasowych zasad gospodarowania odpadami – tłumaczy Caputa. Wójt odniósł się również do zarzutów związanych z zagospodarowaniem odpadów „zielonych”. Jak twierdzi, gmina stara się pomóc mieszkańcom, dlatego też systematycznie od trzech lat wyposaża nieruchomości w kompostowniki. Przypomina jednocześnie, iż wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jest obowiązkiem właściciela nieruchomości. - Gmina wyposażając nieruchomości w pojemniki musiałaby podnieść stawkę opłaty o kolejne 2 zł. Podobnie byłoby w przypadku dodatkowego odbioru odpadów – wyjaśnia wójt. Józef Caputa, ustosunkowując się do meritum wypowiedzi Czytelnika, stwierdza, że procedura przetargowa została przeprowadzona w zgodzie z obowiązującymi przepisami. - Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła obowiązek stosowania kryteriów pozacenowych w prowadzonych postępowaniach. Cena może stanowić kryterium o wadze maksymalnie 60%. Zamawiający ustalił w prowadzonym postępowaniu kryteria o następującej wadze: cena 60%, kryterium środowiskowe 21%, termin płatności faktury 19%. Przetarg nieograniczony został opublikowany zgodnie z obowiązującym przepisami, na powyższe zapisy dotyczące ustalonych kryteriów przysługiwała procedura odwoławcza, żaden z uczestników przetargu nie zgłosił żadnych zastrzeżeń – poinformował wójt gminy Buczkowice.



dodano: 2017-06-06 | autor: Region
 
 
smutny
Odbiór odpadów 1 raz w miesiącu za taką cenę??????????????????Ościenne miejscowości za 7-8zł mają odbierane śmieci 1 raz w tygodniu(czyli 4 razy na miesiąc)!!!!!!!!!!!!!A co z popiołem odbieranym do kwietnia gdzie pali się w piecu do końca maja????A co z zielonymi w ogóle nie odbieranymi gdzie użyczony przez Gminę kompostownik wystarcza pojemnością na 2-3 koszenia???A proces kompostowania trwa minimum 2 lata!!!Cena w górę to i częstotliwość usług proszę zwiększyć, bo są na poziomie minimum z minimum:( i gdzie w tym jest dobro mieszkańców??? oby tylko ekologiczne samochody do nas przyjeżdżały, które za tą cenę obiecujecie!!! Ale jaka na to szansa...znów minimalna:(
2017-07-19
 
Marian z Godziszki
Ceny ida w góre corocznie wiec nie mam problemu dopłacić te 2 złote. Dobrze że wygrała firma która ma bardziej ekologiczna flote samochodów.To motywuje firmy do ekologicznych inwestycji.
2017-06-10
 
czytelnik
Wszystko zgodnie z przepisami, ale gdzie interes mieszkańców i realne korzyści z takich kryteriów przetargowych? przecież firmy miały wykazać, że posiadają auta z euro-ileś-tam, co nie oznacza, że te pojazdy będą używane w Buczkowicach (Sanit-Transit obsługuje nie tylko Buczkowice), jest to tylko taka nadzieja, czy warto za nadzieję płacić 135 tysięcy?
2017-06-09
 
Krzysiek z Godziszki
Oczywiście wszystko w świetle prawa. Te wszystkie przetargi to ściema i fikcja. Kto ma wygrać ten wygrywa.
2017-06-08
1

   
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. OK
Strona wygenerowana w 0.143 sek.