BestwinaBielsko-BiałaBuczkowiceCzechowice-DziedziceJasienicaJaworzeKozyPorąbkaSzczyrkWilamowiceWilkowice
Strona główna

informacje

Ministerstwo nie jest zainteresowane tunelem

Już kilkakrotnie na łamach Regionu pisaliśmy o koncepcji budowy tunelu pod górą Skrzyczne, który wg wielu osób mógłby być receptą na komunikacyjne bolączki Szczyrku. W sprawie ewentualnego finansowania tej inwestycji wypowiedziało się niedawno ministerstwo infrastruktury i budownictwa, które nie widzi uzasadnienia dla budowy takiego połączenia ze środków krajowych.

Przypomnijmy, iż pomysł połączenia drogi ekspresowej S1 ze Szczyrkiem zakłada budowę blisko pięciokilometrowego odcinka drogi od zjazdu z „ekspresówki” na węźle Łodygowice, która byłaby wytyczona pomiędzy Godziszką a Słotwiną. Potem przebiegałaby ona tunelem przez masyw Skrzycznego, który liczyłby około sześciu kilometrów i kończyłby się w pobliżu parkingu Kowalskiego w Szczyrku. Inwestycję wstępnie wyceniono na miliard złotych. Tę wstępną koncepcję przygotowało niedawno założone stowarzyszenie „Tunelem do Szczyrku”. Organizację tworzą nie tylko entuzjaści takiego rozwiązania komunikacyjnego, ale też fachowcy, którzy merytorycznie wspierają tę inicjatywę. Pomysłowi sprzyjają władze Szczyrku, choć nie brakuje opinii, że budowa tunelu przez Skrzyczne to w polskich warunkach pomysł z cyklu science-fiction.

Niedawno sprawą tunelu do Szczyrku zainteresowała się posłanka Małgorzata Pępek, która w lipcu skierowała interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa. Parlamentarzystka z naszego okręgu wyborczego przypomniała, iż w obliczu dużego napływu turystów, Szczyrk nie radzi sobie z korkami w trakcie sezonu narciarskiego. - Miniona zima dobitnie pokazała, że istniejący układ komunikacyjny nie może obsłużyć tysięcy przybywających do niej aut z powodu ogromnych korków, które od lat są bolączką zarówno mieszkańców, jak i przybyszów. Kotlina, w której leży Szczyrk, jest gęsto zabudowana, a w przypadku pożaru lub konieczności wezwania pogotowia czas dojazdu pojazdów ratunkowych jest mocno wydłużony – przestrzega posłanka Platformy Obywatelskiej. Pępek dodaje, że już teraz przez miasto w sezonie zimowym przejeżdża nawet kilkanaście tysięcy samochodów dziennie. Sytuacja ta może ulec zdecydowanemu pogorszeniu poprzez rozbudowę szczyrkowskich ośrodków narciarskich, których kolejki do 2020 roku będą w stanie obsłużyć ok. 28 tys. turystów na godzinę, przyciągając jeszcze liczniejsze rzesze narciarzy. Parlamentarzystka napomniała w interpelacji o wspomnianym stowarzyszeniu, którego podstawowym zadaniem jest doprowadzenie do budowy sześciokilometrowego tunelu pod górą Skrzyczne. W jej opinii, bez wsparcia na najwyższym szczeblu, realizacja takiej inwestycji nie jest możliwa. Dlatego posłanka pytała ministra m.in. czy jest mu znany komunikacyjny problem Szczyrku i ewentualnie z jakich źródeł można byłoby zrealizować koncepcję naszkicowaną przez członków stowarzyszenia.

Na początku sierpnia do biura poselskiego Małgorzaty Pępek wpłynęła odpowiedź podsekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa, Jerzego Szmita. Jak informuje urzędnik, inicjatywa społeczna w postaci budowy tunelu drogowego do Szczyrku jest znana ministrowi. Inwestycja ta nie jest jednak ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przyjętym uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. W związku z powyższym w najbliższych latach nie będzie możliwa budowa tej drogi jako drogi krajowej. - W omawianym przypadku trudno jest znaleźć uzasadnienie dla budowy tego połączenia jako drogi krajowej. Nie ma jednak przeciwwskazań do tego, by ciąg drogowy wraz z tunelem był realizowany jako droga publiczna niższej kategorii, o ile właściwi zarządcy dróg będą w stanie sfinansować koszty inwestycji – napisał Jerzy Szmit, dając do zrozumienia, że jeśli samorząd wojewódzki lub powiatowy stać na takie przedsięwzięcie, to nic nie stoi na przeszkodzie...

O koncepcji budowy tunelu pod Skrzycznem pisaliśmy także w poniższych publikacjach:

"Tunel nie pomoże" (kliknij)

"Tunel do żaden cud" (kliknij)

"Marzenia nie są zakazane" (kliknij)

Zdjęcie: Wikipedia

 

 



dodano: 2017-08-16 | autor: Region
 
 
Belfer
@Nikodem, jesteś miernotą intelektualną. Wzbij się na nieco wyższy poziom i stosuj jeden nick w swoich komentarzach na tym portalu. To jednak wymaga konsekwencji o co Cię nie podejrzewam. Nie nazwę Cię też miernotą rosyjską czy niemiecką, bo miernota nie zna granic.
2017-08-17
 
Nikodem
artykuł napisany tylko po to żeby pokazać że nasz rząd niby nic nie robi, typowe Niemieckie trolle
2017-08-16
 
sceptyczny
Mamy znacznie więcej, bardziej niż ten tunel, potrzebnych inwestycji drogowych w kraju. Mrzonki można realizować za kasę prywatną marzycieli. Poza tym - tunel do Szczyrku i co dalej? Rozjadą się te auta po górach???
2017-08-16
 
Olo
Moze nasz Rząd po prostu olewa lewacką gazete, i dobrze robi. Brawo My
2017-08-16
1

   
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. OK
Strona wygenerowana w 0.140 sek.